Přest jsem něco zkusil, není to sice úplně ideální, ale imho je to v lepším stavu než na BD fóru:
Drtivá vìtšina níže popsaných informací vychází z nìkolikahodinové práce autorù tohoto postu a diskusí kolem.
http://elitistjerks.com/f73/t36680-fera ... egathread/
Taktéž dìkuji moderátorùm, adminùm a guildì Black Division za možnost psát na jejich frekventované forum.
úvodem ego jerks - blah blah blah
Druida hraju od poèátku TBC, tedy témìø druhým rokem. Zaèínal jsem jako feral tank mezi Barrens a free server hrdinama plný ideálù a iluzí o reálném fungování ofic serveru. Po rozpadu první guildy jsem respecl na resto, abych se vetøel o poschodí výše a zprogresoval s druhou vlnou BT / MH. Pøíchod SWP druhá guilda nerozdejchala a od té doby pùsobím v PHGP, kde jsem odznova probìhl profláklé BT / MH s nárazem u druhého boose SWP. SWP jsem již opìt tankoval. Po nerfu se zadaøilo z hecu položit i KJ - ale nejvìtší challenge bylo sehnat 25 lidí.
Do datadisku jsem si usmyslel, že zneužiju pozice CL a pojedu pìknì damáž. Nech pracují ostatní, já se chci bavit. Ještì pøed startem prvních vzducholodí jsem byl pøesvìdèen, že jediný zpùsob, jak jet za druida dmg bude spojen s balance talentama. Nicménì vzhledem k equipu jsem expil jako feral a taktéž bincnul 80, jako feral. Nabídka na heroic dung pøišla tak rychle, že jsem ani nestihl respecnout do slepice... èímž se záhy zcela zvrátily mé pøedstavy.
Se svým 2500-3000DPS podle buffù jsem mezi T6 lidma býval top damager až o nìkolik desítek %. Poøád jsem si však myslel, že je to nìjaká chyba balancu vyplývající ze scalování AP u druida a nízkého hitcapu... že se to s raid buffama pro všechny classy srovná. Ještì týž den jsem šel lampu Sarthariona 10m - stále s expícím buildem "mangle spam a imp ferocious bite" - a overal i boos dmg out a single target DPS bylo vyšší, že u rogue. Sice už s normálním rozdílem, pøesto první místo v recountu bylo velice zarážející.
Dále pak bylo zarážející dìní na obrazovce. S nìjakýma 13 000 AP lítaly f-bity za 17k - pokud jste ujetí na WELKÝ ÈÍSLA, tak zatím nevím o jiné class, která by dávala tak obøí crity.
Zkrátka po tomto prvním raidu jsem se zaèal pídit po feelingu jiných feralù a jiných guild. Pátrat po informacích, jak je na tom feral v 25man a s lepším equipem. Pátral jsem po ofic forech, jestli jsou tam nìjaké cry posty a hrozící nerfy. Potøeboval jsem zjistit, jestli feral DPS má budoucnost, kvùli itemizaci, craftùm atd.
Radostné zjištìní - feral DPS budoucnost má, dìlá velmi dobrou dmg. Je to ponìkud komplikovanìjší classa. Z informací, které jsem nasál a sesbíral po raidech, vzníká tento post. Doufám, že pomùže druidùm, co chtìjí jet DMG za ferala. Také koutkem duše doufám, že v oèích hráèù zaène být kitekat brán vážnì, jako regulerní DPS a ne hybrid s volným inervatem, který vám odtankuje HC. Blizzard žádné nerfy neplánuje a má k tomu vypeèený dùvod. Prý je maximální využití cat DPS tak složité, že vìtšina hráèù jej nikdy nebude umìt produkovat, tudíž není dùvod nerfovat feraly, kteøí pøedamagujou warlocky a rogue. Jestlipak BliZz ví, že mnohny pøedamagujou i huntery...
Buffy a výhody pro raid
Melee crit (+5%)
- Nahraditelný rampagem od fury warra.
Mark of the wild Buff (+750armor, +37all stats, +54all resistances)
- Každej druid spec má nyní improved MoTW.
Armor penetration minor (-5% armor na target)
- Nahraditelný hunterským stingem a warlockým CoR. Nenarušuje feralùv DPS/TPS cyklus.
Debuf AP (-408AP na target)
- Nahraditelný warrovým demo shoutem, nebo warlockým CoW. Ale tìžko se bude shiftovat druid do medvìda a házet shout.
Bleed damage boost (+30% na bleeding efekty na target)
- Nahraditelný arms warriorem, pokud bude mít talenty v trauma.
Melee attack speed Debuff (-20% attack speed na target)
- Nahraditelný imp thunderclap, DK Icy Touch, nebo protpala JoJ. Ale nezbývají talenty na infected wounds v DPS specu.
Inervate a Combat Ress
- Narozdíl od feral tanka mùže kitty kdykoliv posloužit.
Èím se dìlá dmg
Talenty
http://talent.mmo-champion.com/?druid=0 ... rsion=9767
Toto je obecnì nejlepší DPS build od zaèátku datadisku s drobnými obmìnami ohlednì manglu. Patch 3.3.3 prodlužuje mangle debuff duration z 12 sec na 60 sec. Tato zmìna je dosud nejvìtším dopadem na feral DPS rotaci pro mangleboty.
tooltips klíèové ability
- Nudaaa, ale vyplatí se pøed všema theorycraftama nejprve pøeèíst to, co vám píše blizz ve høe. Mnohdy objevíte neèekané boosty .)
combo moves
mangle cat - instant, global CD, dává combo point
- 200% normal damage + 634
- debuff na target +30% do bleed damage na 12sec (15sec glyph)
shred - instant, global CD, dává combo point
- 225% normal damage + 742
- lze použít pouze zezadu
rake - instant, global CD, dává combo point
- 1% AP + 190 melee dmg
- 18% AP + 1161 bleed dmg po dobu 9sec, tick každé 3sec 3x tick celkem
finishing moves
rip - instant, global CD
- bleed dotka na 12 sec, tiká každé 2sec, víc combo pointù vìtší dmg, + RiP glyph = 16sec, +2xT7 = 20sec, +shred glyph = 26sec
- 1CP 6% AP + 828, 5CP 30% AP + 3204
savage roar - instant, global CD
- Buffne feralovi +30% physical damage done, víc combo pointù delší buff
- 1CP 14sec, 5CP 34sec
ferocious bite - instant, global CD
- více CP vìtší dmg
- 1CP 7% AP + 410, 5CP 35% AP + 1570
- plus pøevede aktuální energy na dmg, avšak max 30 energy navíc
- 1 energy = 0,244% AP + 9,4 dmg
support ability
tiger´s fury - instant, nepodléhá global CD, 30sec CD
- zvýší dmg všech útokù o 131 po dobu 6sec
* klíèová abilita ve spojení s talentem 3/3 king of the jungle
berserk - instant, nepodléhá globa CD, 3min CD
- po dobu 15sec budou všechny ability stát polovièní energy
- shodí fear a po dobu trvání nejde druid fearnout
Faerie Fire (feral) - instant, global CD, 6sec CD
- sníží armor targetu o 5% (curse of recklessness)
cower - instant, global CD, 10sec CD
- sníží vaše celkové aggro
ROTACE
- Feral nemá žádnou stabilní rotaci. 90% èasu bìhem fightu budete mít energy na použití ability, nebo volný CD. Je proto dùležité nauèit se bìhem 1sec global CD vždy správnì rozhodnout, jakou abilitu použijete. Existují jisté priority:
1 ) mít bufflý savage roar po 100% èasu - ideálnì na 4-5 CBP
2 ) mít bufflý mangle
3 ) snažit držet RiP na 100% uptime - zásadnì a pouze na 5 CBP
4 ) používejte shred
5 ) pokud nemáte 5 CBP a padnul rake, obnovte rake
6 ) pokud máte 5 CBP a více než 12 sec na RiP i SR, dávejte FB
7 ) pokud máte ménì, jak 30 energy a volný tiger´s fury, ihned použijte,
8 ) pokud fight nemá fáze, kdy je tøeba burst, používejte berserk na CD
9 ) debuffujte faerie fire
*Jedna vteøina fightu je 10 energy.
*Nejefektivnìjší Ferocious Bite je za 35 energy, avšak i bomba za 65 energy je více efektivní, než shred.
*Vždy poèkejte na poslední tick rake. Je to velmi krátká dotka, tickne 3x bìhem 9ti sec. Pokud jej obnovíte døív, pøijdete o poslední tick. O nìco málo, ale presto to platí i u RiP - nesnažte se bleedy pøepisovat, dmg vám to nezvedne.
*Tiger´s fury používejte pokud možno na CD, ale vždy, když vám chybí energy. Je hloupost TF používat pøes spam macro apod. Má 30sec CD a dává 60 energy = 2energy/sec. To znamená boost obnovy energy o 20% a to je sakra velké èíslo.
JAK NA FEROCIOUS BITE?
Samozøejmost na max DPS je správné používání shredù a neustále bufflý savage roar. Pamatujte, že shred benefituje z mangle/trauma +30% a z Rend and Tear +20% (musí být na targetu bleed). Pokud není, neshredujte .) Opravdovým klíèem k max DPS však je nostop nahozený RiP a správné použití ferocious bite. To se lehko øekne udržet RiP, ale timery si dìlaj, co chtìj. RiP, podle toho, jestli máte ArPen cap, nebo jedete na AGI, tvoøí min 20% a dá se vytáhnout i na 30% vaší damage. Pokud netiká, pøicházíte o právì tolik DPS. RiP s glyphama (bez set bonusù) trvá až 22 sec (6 sec mu pøidají 3 shredy), pøièemž tikne 11x. I když jedete ArPen a máte málo AP, jeden RiP s raid buffama udìlá více, jak dvojnásobek damage FB, ikdyž máte FB vytalentìný. Pro vás to znamená, že pøi zbìsilém a chybném FB mùže RiP spadnout až na 8-12 sec (podle gearu), aniž by se to byla ztráta DPS. Samozøejmì se snažte, aby RiP tikal vìènì a FB tak figuroval, jako velký skok DPS nahoru a ne, jako zmatený trade DPS RiPu za DPS FB na pár sec fightu.
>>> Když máte 5 CBP, SR i RiP nahozen, musíte rychle vysledovat, kolik vám na nich zbývá èasu.
o Nejhorší možný scénáø je, že vám za 12 sec oba dotikají zároveò.
- Pokud do tìch 12ti sec nebudete mít CD na TF, nedávejte FB. Za tìch 5 CBP clipnìte SR, až se vám energy vyšplhá ke 100, což by mìlo být do 10ti sec a pak hurá rychle nových 5 CBP na RiP. Nepanikaøte, s tímhle hluchým místem nejde dìlat víc.
- Pokud bude TF ready do onìch 12ti sec, klidnì dejte FB. Pak je nutné hned za první CBP clipnout SR. Nemusí to být hned, ideálnì tìsnì pøed dobitím TF. Pak pomocí TF mùžete stihnout vybudovat nových 5 CBP na RiP, který nemusí padnout na dlouho a FB se tak stal DPS boostem - GZ!
o Pokud je jeden z tìch timerù pod 12 sec, tak se s FB rozhodnì rozluète a obnovte ten, který vyprší døív. Nikdy nedávajte RiP, pokud nemáte SR - RiP pak bude po celou jeho dobu o 30/33% slabší - je to jedna z fatálních chyb, kterou lze v rotaci udìlat.
Na závìr bych mìl ještì jednu myšlenku... buïte odvážní a drzí pøi pohybu po instancích. Co se survivibility týèe, feral DPS je classa pro témìø úplné kriply .)
- Máte 30% speed + sprint + charge. Využívejte toho k tomu, aby jste byli poslední, kteøí se utíkají schovat a aby jste byli první, co se pøiøítí nìkam nìco sekat - dìláto opravdu kotel DPS navíc proti ploužícímu se zbytku raidu.
- Máte z talentù +8% all stats vèetnì staminy. Máte barkskin / shieldwall a 30% redukci na skoro všechno, èím bossové ubližujou raidu. Mùžete stát v ohních, kde by se ostatní usmažili, mùžete vymetat miny atd. Využijte to k bezohledné a pøímé cestì k vašemu targetu .)
Staty - equip a buffy
- V základu máte 8% šanci na miss proti bossovi (level 83) -> hit cap je 263 hit rating.
- Bossové mají 6,5% dodge a 14% parry -> expertise cap je 214 expertise rating = 26 expertise na dodge. S talentem na 10 expertise potøebujete cca jen 140 expertise rating.
Pøepoèítané hodnoty podle talentù (v závorce podle raid buffù BoK, 10%AP)
1 AP = 1,21 AP
1 STR = 2,3 (2,82) AP
1 AGI = 1,17 (1,41) AP
AGI: 1% crit za 78,6 AGI (1% crit za 71,5 AGI)
Combat ratings vs lvl 80
Crit: +1% crit za 45,9 crit rating
Hit: +1% hit za 32,875 hit rating
Exp: -1% dodge/parry bosse za 32,875 expertise rating / -1% dodge/parry bosse za 4 expertise
Haste: +1% haste za 24,66 haste rating
ArPen: -1% armoru bosse za 14 armor penetration
*nìkterá èísla jsou zaokrouhlená a vznikají odchylky pøi vyšších hodnotách
Který stat je nejlepší?
- Jednoduchá odpovìï: AGILITY - nikdy nezkazíte gear, když ho vycpete agilitou
- Složitá odpovìï: viz ArPen
paradoxy
Crit
- Crit míchá s výslednou damage víc, než se dá spoèítat. S vyšším critem máte více combo pointù a lepší prostor pro ideální rotaci. Nedá se to spolehlivì nasimulovat, ale feral má tak vysoký crit v základu, že je nesmysl jej zvyšovat gemama.
Haste
- Haste je crit v bledì modrém. Vìtší haste spouští èastìji proc OOC (Omen of Clarity). Opìt napomáhá ke tvorbì combo pointù, snižuje energy cost rotace abilit. Vliv haste je opìt tìžko poèitatelný.
>>> Neignorujte itemy, které mají vyšší item level, ale ménì AP/AGI na úkor haste a crit. Gear je celek. Nehleïte slepì na jeden stat.
Top feral cat enchanty
HEAD
http://www.wowhead.com/?item=44149
50AP 20crit Knight of Ebon Blade Rewered
SHOULDERS
http://www.wowhead.com/?item=44133
40AP 15crit Son of Hodir Exalted
BELT
http://www.wowhead.com/?spell=55656
1 socket do pásku
LEGS
http://www.wowhead.com/?spell=50967
75AP 22crit
BACK
http://www.wowhead.com/?spell=60663
22 AGI
CHEST
http://www.wowhead.com/?spell=60692
10 stats
WRIST
http://www.wowhead.com/?spell=44575
50 AP
HANDS
http://www.wowhead.com/?spell=44529
20 AGI
BOOTS
http://www.wowhead.com/?spell=60623
12hit 12crit
http://www.wowhead.com/?spell=44589
16 AGI pøi hit capu
2HW
http://www.wowhead.com/?spell=60691
110 AP
http://www.wowhead.com/?spell=59621
Berserking
Self buffy
jídlo
http://www.wowhead.com/?spell=57441
> +40AGI 40stam
http://www.wowhead.com/?item=42995
> +40ArP 40stam
http://www.wowhead.com/?item=43031
> +40hit 40stam *pokud máte hodnì pod 200 hit rating
alchemy
http://www.wowhead.com/?spell=53903
> +180AP flaska - není lepšího elixíru (ani 50 ArP když máte 1350 rating .))
MEW MEW RAWR
http://www.codeplex.com/Rawr
http://druid.wikispaces.com/ToskksDPSGearMethod
RAWR a ToskksGearMethod je nìco, jako simulátor wowka. RAWR funguje externì. Zvolíte si classu, naklikáte talenty, equipnete si všechny sloty, zvolíte enchanty a gemy, potvrdíte buffy, zvolíte pár drobností k používání abilit. Program dynamicky poèítá, jakou mùžete mít teoreticky DPS. Je výborný v tom, že vám spoèítá, jestli vás nový item boostne a o kolik. Mùžete experimentovat s equipem a zjistit ideální gear. Mùžete zjistit, jestli se vyplatí zahodit epax z HC dungu s 50 hit rating a vzít místo nìj Valor T7 bez hitu. Sestavuje žebøíèek podle +DPS všech itemù
Ale pozor. Pøedevším to není neomylný program a není 100% pravdivý. Pùvodnì byl designován jen pro druidy, takže informacím pro feraly a moonkiny bych vìøil. Jiné classy jsou však nedávno zavedené.
Také si dejte pozor na to, že hodnocení DPS a sestavování žebøíèku je dynamické podle aktuálního equipu. Když nemáte hit cap, vyletí vám do výšin epaxy s hitem, které tøeba vùbec nejsou dobré a pak si nebidnete na chestu z Malygose, protože vás o 1% víc boostne chesta z Grobuluse. Až vám padne Grim Tool trinket, tak se chesta z Grobuluse propadne o 10% pod chestu z Malygose.
Takže konec spamování guild chatu vìtama "co je lepší... kamaše AB, nebo tepláky XY" RAWR to celkem vìrohodnì spoèítá.
Program požaduje NET Framework a jiná rozhraní, postupujte podle návodu na stránkách.
* Nakonec bych dodal, že DPS poèítané RAWR i Toskk, kvùli èemuž ho uvádím vedle RAWR, je zkreslené faktem, že oba simulátory nesimulují celý prùbìh fightu. Pouze poskládají jakési prùmìrné DPS všech abilit a poèítají se 100% uptime rake i RiP. Toho je v reálu nemožné dosáhnout, takže nikdy nebudete mít tak velkou dmg v daném gearu, jako vám ukáže RAWR / Toskk.
Mýty, polopravdy, tipy a triky
Feral je jen tank a support class.
> Ne, feral mùže být i pure DPS. Ve WotLK obecnì pøestal platit rozdíl mezi support a pure classama. Dokonce mám takovou zkušenost, že feral je pøímo zhovadilé DPS, které by jste urèitì chtìli do raidu.
Záleží, jak to pocrituje.
> Absolutnì ne. Feral velmi vysoký crit s raid buffama a equipem se blíží 50%. U když vám to 10x za sebou critne, neudìlá to žádný výkyv v koneèném DPS. Classy, co jsou stavìné na 20%-30% crit jsou mnohem náchylnìjší k "šastnému pocritování"
Feral je závislý na složení groupy jinak nedá damage.
> Opìt polopravda. Øekl bych, že full raid buffy zvednou feralovi DPS nejménì ze všech meele...
Berme pøedpoklad, že epix equiped druid bez buffù kolem 7500+ attack power. To je rozhodnì nejvíce, ze všech AP založených class. Tím pádem MotW, battle shout, totem zvednou druidovi AP o ménì %, než tøeba warrovi, nebo hunterovi.
DPS je easy a o equipu.
> Naprostá kravina v pøípadì druida. Blizzard zaèal DPS classám mìnit mechanismy a nìkteré nemají stabilní opakující se rotaci abilit, ale priority - viz výše. Nejvíce postižení jsou enha shamman a právì feral druid.
Dobøe použité ability mají opravdu velký podíl na celkové DPS. Mùžu mít na Patchwerkovi 3500 DPS s nejlepším equipem a nemusím jít AFK a taky mùžu mít 5000 DPS. Když se zapomínaj obnovovat bleedy a debuffy, když padá savage roar, když se nevyužívaj procy OOC, když se zapomíná na tigers fury, když se missclikuje... na DPS je to velmi znát.
Mangle spam je lepší, jak shred.
> Není. Shred rotace má vìtší damage out. Svádí to k závìrùm, že mangle crity jsou skoro stejné, jak shred crity, ale mangle stojí ménì energy. K porovnání použijeme velièinu Damage per Energy. Vychází lépe shreed a to i když máte 2/8 T6 bonus.
Ale není to nìjaká fatální ztráta damage. Mangle spam je lepší do zaèátku, generuje hodnì CP a lépe se zvládá rotace. Ale pozdìji nebudete vìdìt, co s CP dìlat.
Pozor na aggro.
> Feral má pasivní redukci aggra 29% v cat form a abilitu cower, která je však totální nicnedìlající crap, ale urèitì ji mìjte po ruce. Se zlepšujícím se equipem a úpravama od BliZzardu už není lehké tanka dohnat v pùlce fightu, ale není to nemožné.
Speciálnì si dejte pozor na abilitu ferocious bite. V normální rotaci to crituje za 10-14 ale když vám poprocují nìjaké trinkety, nebo nedej bože dostanete hysterii od DK, tak mùže bafnout na monitor nìjakých 25 000 crit - v power sparkách u Malygose a jiných šílenostech to dìlá 50k a bìhem bloodlustu není problém udìlat takové TPS, že se vám rozbije Omen.
Jak na trash.
> Nepoužívejte rip, nebo jej nahazujte hned po prvním manglu za 1-2CP. Za prvních 5CP si buffnìte SR pokud jsou v dohledu další mobové. Jinak vždy finishujte pøes FB. Speciálnì na trashi platí - dejte si pozor na aggro.
*AoE mám odzkoušeno, že swipe v cat form je jedno z nejsilnìjších AoE ve høe... není triviální ho používat. Samozøejmost je mít swipe dostupnì nabidovaný, zvládat pozici atd. Pokud nemáte opravdu schopné tanky, tak swipy krote. Dávejte tankùm více èasu na aggro ze zaèátku. Nezapomínejte mìnit target podle situace, aby byl swipe co nejúèinnìjší.
Omen of Clarity.
> Vyplácí se a je to znát na celkovém DPS, když pøi každém procu OOC bezmyšlenkovitì použijete shreed bez ohledu na CP a na padající timery.
Èím vyšší haste, tím èastìji OOC procuje a platí to pøedevším pro bloodlust / heroism. V nìkterých diskusích doporuèují nepoužívat berserk bìhem BL a naèasovat si to tak.
Berserk.
> Není dobré mít berserk v nìjakém spam makru. Velká ztráta damage vás èeká, použijete-li berserk a nemáte energy. Nauète se spínat tento CD ideálnì po použití tigers fury, nebo pøi 80 energy. Bìhem berserku nepoužívejte FB, pokud máte více, jak 20+ energy. Maximální využití spoèívá v použití co nejvíce shredù. Rip, SR, magle a rake nahazujte v berserku jen, když dotikávají. Pøipomínám, že BL/heroism a berserk není nejlepší volba. Kvùli OOC procùm mùžete být chvílema na 100 energy.
Addony.
> Naprostá nutnost je pohodlnì vidìt všechny vaše dotky, debuffy a buffy. Používám class timer
http://wow.curse.com/downloads/wow-addo ... timer.aspx
protože jej lze nastavit tak, aby faerie fire, rake, mangle, rip a savage roar zobrazoval na jednom místì.
Hit a expertise cap, nutnost?
> Hit rating zvyšuje dmg, jako každý jiný stat. Navíc se nestává, že vám rotaci naruší miss. Záleží, jak jste pohodlní. Mìjte ale na pamìti, že od 200+ hit rating za celý fight missnete combo/finishing move sotva jednou.
Nemá cenu passovat itemy bez hitu, když máte kolem 200 hit rating. Vùbec nemá cenu gemovat hit rating.